Recenzie de carte - "Iedera" de Grazia Deledda

Bună, dragile mele!

Ce mai faceţi voi? Eu mă simt la fel de schimbătoare ca vremea de afară, cred că astenia de primăvară şi-a făcut în acest an de cap cu mine din plin! Abia aştept să îmi regăsesc echilibrul şi să mă simt din nou plină de energie. Din păcate şi cu lectura am rămas destul de în urmă, chiar dacă lista de dorinţe cuprinde tot mai multe romane. Să scriu despre ce am citit, mi-am făcut timp cu greu.

Astăzi însă, mi s-a făcut dor de blog, de voi şi de senzaţia aceea minunată pe care o am de fiecare dată când povestesc despre o carte, aşa că vă invit să citiţi mai jos părerea mea despre romanul "Iedera" scris de laureata premiului Nobel Grazia Deledda.

Această carte, bijuterie a literaturii universale aştepta de mult în lista mea de dorinţe. Mereu îmi era gândul la ea, dar parcă nu găseam momentul potrivit. Până anul acesta. Am reuşit să o termin şi acum înţeleg de ce mi-a recomandat-o atât de multă lume.

"Iedera" este genul de carte pe care fie o iubeşti, fie o urăşti. Nu este uşor de citit, iar personajele mi s-au părut destul de obscure, nu mi-a fost uşor să le înţeleg de la început.

Romanul urmăreşte destinul tinerei orfane Annesa, primită în sânul familiei Decherchi, o familie de italieni înstăriţi pe vremuri, dar care acum trece prin momente dificile din punct de vedere financiar. Annesa este îndrăgostită de Paulu, stăpânul ei, căci faţă este slujnică în casă Decherchi. Iubirea celor doi este una interzisă, iar contrar clişeelor întâlnite în nenumărate române, personal, am perceput aici iubirea celor doi că având ceva apăsător, sumbru şi totodată rece. Nu este relaţia aceea tipică ce face cititorul să suspine la fiecare rând.

Titlul romanului este simbolic, Annesa este iederă care se agaţă de oameni, de fapte, de propriile păcate. Existenţa ei nu mi s-a părut nicio clipă de sine stătătoare. Annesa comite o fapta gravă în numele iubirii pentru Paulu, iar povara acestui păcat o mistuie în permanentă. Caută ispăşire la Dumnezeu, îşi simte vină cu toată fiinţă. Mai multe nu aş vrea să va dezvălui, va las pe voi să descoperiţi detaliile ascunse printre rânduri, precum şi finalul poveştii de dragoste dintre Annesa şi Paulu.

Este singura carte pe care am citit-o de la Grazia Deledda şi chiar mi-aş dori acum să citesc şi alte romane de-ale sale. Îmi place că stilul său de scris nu este unul superficial şi chiar dacă scriitura sa nu este uşor de parcurs, faptul că detaliile ascunse sunt cele care fac romanul să strălucească cu adevărat mi-a stârnit interesul. "Iedera" nu este o carte veselă, ci este despre zbuciumul sufletului omenesc, despre păcat şi lupta pentru izbăvire. O recomand!

Voi aţi citit această carte? Cum vi s-a părut?